May 16, 2010

Rahsia Tarian Poco-poco

Poco-poco, semua orang mesti pernah menari poco-poco untuk sekadar suka-suka? atau pun untuk kecilkan punggungmu seperti pir itu? ke kena paksa dengan mak ikut poco2 kat pejabat? hah! jawab2! haha. Just for fun. Memang best gila lah poco2 ni bila buat dengan kawan-kawan kat KTT masa SP1 dulu. Seronok tak ingat dunia macam firstime menari. Maybe rasa seronok sebab semua orang yang tak reti poco2 jadi reti pulak dengan poco2 ni termasuklah saya yang tahu poco2 version moden, yang asli sumpah saya tak tahu! ;p


wah2, makcik atas ni suka pulak dengar lagu poco2 ni eh? mesti selalu buat mathematic ni,eh tak da kena mengena pun!

okey, berbalik kepada rahsia poco2 ni, korang tahu tak asal poco2 ni berasal dari negara Filipina bukan Indonesia, saya tak tahu ni fakta or auta, tapi maybe boleh pakai istilah ni. Pada mulanya saya anggap poco2 ni sekadar senaman je, dan tak peduli pun pasal semua ni, yelah, da kata orang gila menari berkhayal dan berangan sorang2 ,berangan tengah menari dengan putera Charmming ku..ohh siapakah beliau? ;) hehe, eh dah2!

Okey, sebenarnya tarian poco2 ni ditarikan oleh yang orang beragama Kristian semasa mereka menghadiri upacara sembahyang mereka. Tengoklah kan poco-poco step dia macam bentuk salib? kan kan kan? cuba korang try buat dan feel it! ha? da buat? betulkan?

Tulah, kita sendiri suka buat something yang selalu orang buat dan kita terikut-ikut sekadar untuk bersuka-suka, tapi kita tak tahu asal usul tarian ni macam mana.

Harap2 bila korang semua dah baca ni jangan lah buat lagi k tarian ni, nak gunakan lagu untuk tarian ni boleh, tapi jadikan tarian poco2 ni macam tarian moden pelbagaikan gaya, atau kalau dah kemaruk sangat nak poco2 lagi, korang buat lah ambillah pahal bebanyak2 kat situ! dah tahu nak buat lagi!

eloklah pergi cari tarian lain. :)


*teringin nak menari dengan Redza Minhat dalam cerita Pisau Cukur ;)

1 komens:

Anonymous said...

nnti kite selidik tarian poc-poco ni!
apepun terima kasih utk info ini wahai cik ain zulaikha!