May 20, 2010

Turunkan berat badan. hee

Nak turunkan berat badan?? baca sampai habis!

ada satu ketika tu, berat saya pernah mencecah 53KILOGRAMMMMM, itu tak bermakna saya ni seorang yang gemuk.  Saya amat mencintai makanan dan saya selalu stress, makanan menjadi tumpuan utama saya.  Lagi2 di rumah saya ni seorang yang pemalas dan kelam kabut orang nya serta tak lupa penakut. ceehee.  Saya pun suka sangat memasak dekat rumah DULULAH.  Setiap kali saya timbang berat saya semakin naik tapi dengan kesesuaian tinggi saya ni timbang tu tak ejek saya.  Dia akan kata saya "NORMAL" ;p

*Mungkin timbang tu takut saya makan dia, haha

Ketinggian saya mungkin dalam 153 or 5kaki 1 inci tak silap saya, pada umur 18tahun saya bekerja di Daily fresh alaah yang buat waffle tu.  Memang kerja tu best lagi2 macam main masak-masak dan ada cashier dan makanan tu seperti hak milik saya, nak makan berapa pun suka hati je.  hikhikhik.  Saya suka waffle inti COKLAT + BUTTER sedapnya, nyumnyumnyum.

Kemudian bila saya timbang berat saya yang dulunya 46 kini sudah 50KG!  Ain gila.  kahkahkah.  Makan lah waffle tu tak ingat dunia sampai tepung yang dibancuh pun nak habis. huhu.
 then bila lepas berhenti dari kedai tu, duduk rumah berat saya semakin hari semakin bertambah tak boleh nak turun balik, saya dah risau gila sampai kekadang menangis nak kurus jugak.  Pakai baju pun dah tak yakin cantik ke tak.  

Lagi sedih bila Mak dengan kakak cakap saya gemuk, lagi lah kakak saya suka tepuk2 belakang "shhh.. sensord"  huhu sedih lahhhh.  Ada gambar gemuk saya tapi dekat laptop lama dah hilang orang curik [masih geram lagi dengan pencuri tu]

Ramailah kata saya dah gemuk lah, berisilah.  Saya rasa memang patut pun diorang kata macam tu sebab lepas kerja berat saya dalam 50KG sudah naik kepada 53KILOGRAMMMMM.  Huh anak gajah.
Saya dah tak sanggup dah tengok timbang tu.  Setiap kali timbang rasa macam timbang tu gelak kan saya.  Ohh tak pe, timbang tu saya dah rosak kan. heehee.

 Haha, tulah siapa suruh cakap betul? sampai bintang bintang kau dah terkeluar. hee

Bila saya mula  rasa malu dengan semua orang saya cuba fikir dengan cara apa.  Ada sorang ni dia suka paksa saya kuruskan badan mungkin saya sama berat dengan dia. Tak best la kan.  Saya rendah diri dan fikir cara nak kuruskan berat badan.

So carilah dekat internet cara nak kuruskan, tips nak kuruskan.

Ada yang suruh makan kayu manislah, ada yang syorkan makan sayur-sayuran bebanyak lah.  Minum air bebanyak untuk naikkan metabolisme.  Yes sangat setuju sebab kalau meta kita tinggi, memang susah lah kita nak gemuk.  Makan lah banyak mana pun korang mesti tak kan gemuk.

Bermacam-macam petua yang saya tengok kat internet dan majalah.  Paling mahal korang nak kuruskan badan dekat slimworld ke, london weight management ke dan banyak lagi.  Korang nak tahu tak.  Uihh.  tak payah alh nak pergi tempat2 macam tu.  Sebab sebenarnya korang pun boleh buat lagi murah daripada ni.  Dekat tempat macam tu diorang just nak bagi korang disiplin je.  Kalau korang tak ikut nanti korang kena marah.  Kiranya korang tengah dalam alam pelajaran bila korang masuk kursus kuruskan badan tu.  Lagi-lagi dia menghabiskan duit korang.  Atlease bila korang dah keluarkan dalam RM3000 something, diorang yang dekat dalam tu sibuk-sibuk pulak nak promote barang-barang diorang.  Dan menjadikan perbelanjaan korang dalam RM6000 something.  Gila pe?  Nak ke? Tak nak kan?  Tak payah lah.  Kalau dah kaya sangat pergilah saya tak halang pun ;p

Okey, sebenarnya berat saya turun sebab saya tak makan nasi selama 2 bulan.  Jadi berat saya turun sebanyak 3 ke 4KG.  Saya suka tu.  So saya cuba ambil ayam dan sayur untuk makan tengah hari. [orang pandang tak puas hati]  Minum pagi minum air je lah kalau tak sempat nak sarapan memang saya tak sarapan.  So saya gantikan nasi dengan makanan jenis mee atau roti.  Berat saya maintain ke 49.7KG.  Best2.

Makan jgn sulamkan air, sebab tu perut jadi cam bantal [bak kata jo] .
jangan minum air, minum air suam.
saya memang sukakan ais! :)

Kebetulan, pada 2bulan berikutnya, saya masuk ke Kolej saya putus cinta, lalu saya tak makan apa-apa pun.  minum air mata je lah.  Hee.  Berat saya kurang lagi 2KG.  Memang berkesan lah kalau putus cinta ni.  Nak turunkan berat badan. kankankan? Dan sekarang berat saya kurang dari adik saya.  saya sudah 48KILOGRAMMMMMM!!!!  Saya rasa sangat bertuah.  Paling saya suka bila orang cakap

"nak badan macam dia"

Ohh tidak ku percaya. 
walaupun saya kecik dan nampak seperti kurus, saya tetap seperti buah pir.  tapi bentuk badan ni sesuai dengan saya, tak de lah sampai 42-32-50 hahaha.  Sedang2 je.

*Best tau kalau korang berjaya turunkan berat badan, rasa puas! Selamat mencuba. kahkahkah

p/s: ini kisah benar. bukan rekaan semata-mata.  Tapi kalau boleh jangan lah putus cinta.  Sakit doh.  isk isk isk (╥_╥)

8 komens:

CikMomo said...

wohh,jeles kot -.-'
tp kalu tamo makan nasik for two month tuh agak payah la :(
mklom la,da dok uma kan..
kang ta makan nasik,mak bising ohhh. hahahha :P so,tatw nk mantain badan balik cmna. sob3 T_T
dlu 49kg je..skang da nek mendadak smpai 52kg..wohhhhh!!! @_@
skang neh dlm usaha nk mendietkan diri..haihhhh -.-' nk purtus cinta plak,lagi aa payah...mana laa i ade pakwe..wakaka XD
k,tuu jep. neway,thanks fer da tips ^^

Ain Zulaikha said...

nurulchan: mesti boleh kalau anda ada semangat. Cari semangat lah Nurul. Hehe insya Allah mesti nampak hasilnya :) Putus cinta tu pun tak jangka pun akan turun mendadak, sebab waktu tension sy adalah waktu makan. kekekekkeke.
Mesti boleh, nak makan nasi boleh, tapi guna piring kecik biar nasi tak penuh seperti bukit ^_@

Jojoe said...

Ain no need to worry lah, Ain kan dah power dah ckp lawa dah, x payah dah slim2 lagi, ingat kekasih sejati x kan pernah nak tggl kan sayang, n ingat sentiasa berdoa untuk ape kte nak, mudah2an Allah akan tunai kan

Si GadisSemasa said...

wahhh . suke la kalau dpt turun berat ! yeah , nk cube nk cube :)

Ain Zulaikha said...

cuba selalu :)

izzah said...

sy pn penah turun berat badan smpai 6 kg sbb makan hati dgn bf..mmg sakit sgt2 rase time tu tp best jgk sbb dpt turun berat bdn..:-)

eesyaheera said...

tak makan nasi tak boleh laaa. tapi i jogging 2 3 kali seminggu. okey la turun 2 kg dalam sebulan

Anonymous said...

wah...tak mkn nasi 2bln???bia btol??adoy..ni yg xpndai ni..huhuhu...tp pas 2bln tu bole mkn nsk x??huhuhu..