Dec 9, 2012

Kerja Kerja Kerja !

Masa belum dapat kerja.


Mana nak cari kerja?  Dah subscribed kat puluh agensi kerja tapi semuanya dibawah syarikat agensi juga.  Faham tak? maksudnye agensi kerja tu dia iklankan agensi kerja punya kerja untuk carikan untuk orang yang nak cari kerja tu.  Dan korang boleh kerja kan saya sekarang! HAHA.


Mak aiii racist giler bila buka email satu persatu.  Nak yang bahasa Jepang je la " Only Jepang Gay je okeh ! " , " Who are tak reti to speak Korea, please get out from here! No need to apply! " .
Mak aiii makin lama makin nak maki hamun dan terus unsubscribe.  Susah nak dapat kerja oooooiiii.


Hurmmm apa nak buat eh?  Duduk rumah.. ? Borrrringgggg...   Bisnes?  Untung tak selalu...


Kenapa kena cari kerja? Kalau tak kerja?  Cuba tanya?

Jawapannya:

1. Macam mana nak isi perut sendiri?
1a. Macam mana nak kasi parents tiap bulan?
2. Macam mana nak bayar duit minyak?
3. Macam mana nak bayarkan duit tiket tengok bola?
4. Macam mana nak belanja pakweks tengok wayang?
5. Macam mana nak bayar duit PTPTN / Mara?
6. Macam mana nak kawtim dengan adik bila terkantoi tipu pakweks?
7. Macam mana nak pinang anak teruna orang??


Ya! Kalau tak de duit bulanan masyukk dalam akaun korang, NGANGA je lah.


Bila sudah dapat kerja.


Dimana saya berkerja sekarang


" Haishhh tak suka lah kerja ni.  Tensionnyaaa kerja padam tulisan ni!!!.  "
" Apa lah bos ni dah ler botak, misai tebal, perut buncit, nohorommm duit minyak pun tak boleh claim.. garang macam singa lapar "
" Ish minah tuuu, kalau aku dapat kau siaplah, suka2 hati je tuduh aku kencing berdiri "


Kan?


Benda ni semua memang akan berlaku pada semua orang.  Sebab kita memang takkan or susah nak dapat apa yang kita suka.  Syukur Alhamdulillah kerja saya sekarang ni okey lah tak teruk sangat.  Cuma perlu speaking LONDON.  Itu je lah buat masa ni menggangu fikiran daku.  Nasib semua student muka cop Maher Zain.  Sejuk sikit hati nak terabur kan ayat.  Hik hik hik.


Bila dah dapat kerja, mula lah fikir tak cukup lah nak bayar ni tak cukup nak bayar tu, sampai duit simpanan pun dilupakan.   Memang gaji tu cukup2 untuk bayar hutang-hutang serta duit minyak kereta even bukan kereta sendiri.


Misal kata eh gaji basic RM600.


Kasi Mak Ayah RM300
+ PTPTN bayar RM100
+ Duit minyak RM200
+ Topap RM50
+ Makan (Balik rumah)
 + belanja adik-adik RM20
+ beli makanan kucing RM40
 = RM710
Hoi!! Dah over expense RM110?? Haha. Tipu ni tipu...



Kesimpulannya,

1. Kita kena bersyukur dengan apa yang ada
2. Jangan berhenti kerja walaupun duit tak cukup / tension
3. Jaga kerja tu elok2
4. Susah dahulu senang kemudian
5. Agak-agak ada bakat ber bisnes sila teruskan
6. Hidup terisi bila semua selesai



Umat Islam harus cemerlang, hari ini mesti lebih baik dari semalam..Jangan buang masa, siapa kata kita tidak bolehKita ada ALLAH Maha KuasaKita punya kuasa tenagaDoa sebagai senjataUmat Islam sentiasa boleh


55 komens:

nurdani said...

sekarang ni macam susah sikit nak dapat kerja. ramai minta kerja. huhu. saya pun pernah alami. tension tak boleh nak elak

Ezy Chiaki said...

ssh skrg ni nk dpt keje..
kalo dh dpt tu jgn memilih..
tensen skli pon cuba la b'thn..
dan cuba la cintai kerjaya kite..
kalo keje tensen2 nt cpt tua..
hikhik
alhamdulillah saye dh dpt keje yg saye sukeeeeeeee..

kaizen said...

go go ain!!!

EnciK AxixOu said...

perhhh..lebih pntingkn kucing dr adik2..hehehe..jgn mrh

blog-tips-kurus said...

UPM?
oooooooo...

bila gaji?
blanje ek? hoho!

Macam Yong said...

heheh dah keja eh? bagus2. biasa r memula keja mmg celaru sikit. cam rasa tak sesuai bagai. try dulu pastu survey peluang yg lagi baik. klo tak, stick je kat situ.
lama gak ain tak ltk entry kat sini kan.
business camne, baik? biasa la klo buat business, tak selalu dpt untung.
tp kan ain...hehe special ni, just reminderutk suma orang Islam..mmg kita ni amat la beruntung jadi orang Islam. sebab kita byk ilmu boleh guna. hehe. ---perkara yang paling best untuk sesiapa saja, tak kira dia peniaga, pelajar, pengajar,--solat dhuha, buat la,mmg baik pya. mtk dengan Allah,insyaAllah mmg dpt pya.--sya mtk dpt keja yg baik, sy dpt skg. mtk tempat keja yg baik, sy dah dpt skg. smpi ada yg kata pakai kabel besar. ayat yg sy balas kat depa--a'ah kabel besar, besar sgt, takda manusia blh lawan;kabel tuhan. trus diam suma. n jiwa amat lapang walau keja mmg amat la byk bertimbun. blh rasa selamba cool sgt. bila cam duit semput kat bank pun kita boleh rasa relax, n rezeki mmg dtg dari sumber tak disangka2.try la ya. mmg amat menjadi. berpesan-pesan sesama kita.wink.

Rashid said...

Begitulah indahnya hidup ini. Bila terimbau .. bermula zaman kanak-kanak, alam sekolah rendah, menengah dan kemudian 'U', semua itu rasanya begitu pantas sekali berlalu.

... dan bila menginjak alam kerja, kita akan terasa diri semakin matang, berdepan dengan persekitaran kerja dan manusia serta peristiwa yang pastinya akan mewarnai lagi perjalanan hidup kita.

Kita bekerja, ingin majukan diri dan kerjaya .. ingin memiliki impian dan keinginan .. dan sampai saat ketika kita berjaya memiliki keinginan dan impian itu semua .. kita akan terasa bahawa kita sepatutnya jua makin hampir denganNya ..

Sesungguhnya nikmatNya itu tidak terhingga dan tak terduga ..

alhamdulillah ..

LeenNajib said...

Sis keje kt UPM ke ? as a lecturer ke ? i student upm gk :)

combi said...

sebut psl kerja nie mmg terpkse dipikirkn bila abis blaja..wuuuu :(

Izzat Aziz said...

Kebetulan ni pagi Isnin.. bermulalah monday blues...haha

Cik Cammy Lia said...

hehe.dh lama x terjah cni. bgs la dh keje..xkisah la keje cmne pon kan.asalkan halal dan berkat.xpe doa lah lagi moga akan dpt keje yg lebih baik lps ni :-)

biasa lah manusia ni mmg x penah puas hihi.. :-p

diana said...

lama tak baca post ain...sibuk kerja ye..kerja rajin2 ye..:)

Ym.Bundle said...

selamat kembali ain..hahaha..

Ain Zulaikha said...

tahu xpekan.. mmg la kerja tension.. kalo xtension rse xmncabar lak kan

Ain Zulaikha said...

alhamdulillah... best la kalo cmtu :)

Ain Zulaikha said...

u too kaizen :)

Ain Zulaikha said...

as contoh la hahahaha

Ain Zulaikha said...

hahaha apela akak ni... gaji tiap2 bulan kak hehe

Ain Zulaikha said...

btul tu yong.. smuanya depends kat rezeki kite.. apa yg kite dpt itula rezeki kite.. skrg biz biasa2 je.. cuma da x serius cam dlu.. skrg fokus kat kerja.. byk sgt kerja. thanks yong :)

Ain Zulaikha said...

alhamdulillah sama2 majukan diri...
sy pon rse sy semakin dewasa.. smuanye sbb kerja.. kalo blaja lg rse remaja sentiasa hehehe

Ain Zulaikha said...

hi leen.. fakulti mana tu?

Ain Zulaikha said...

tu la org kata selagi boleh belajar.. belajarla.. tp skrg nak belajar pon kne wt pinjaman.. so pilih keje dlu..

Ain Zulaikha said...

nsib esoknya cuti haha

Ain Zulaikha said...

harap keje skrg ni kerja utk selamanya :)

Ain Zulaikha said...

thanks kak diana.. post ni pon if lapang huhu

Ain Zulaikha said...

xberapa nak kembali sgt sebenarnya haha

Yousof said...

Tula kan, macam mana nak kawtim dengan adik bila terkantoi pakweks. ;D


Lumrah manusia, bila dah dapat itu nak ini, bila dah dapat ini nak itu. Yang penting kalau dah dapat sesuatu tu buat yang terbaik. Bersyukur seadanya, ramai lagi kat luar sana yang kurang serba-serbi..


LeenNajib said...

leen fakulti pendidikan. :)

shidaR said...

susah skg nk saving lg2..zaman smkin kdpn ni sume pn naik..huhuhu..walau pe pn tetap syukur..rezki dimna2 :)

yati said...

byk peluang keje asal kita positif.. kerja sendiri lebih baik dr mkn gaji tp risiko pun tinggi gak.. yg penting kita minat apa kita buat, barulah tak tension keje..

Ain Zulaikha said...

setuju :)

Ain Zulaikha said...

ohw fak pendidikan.. dekat je, :) blaja rerajin leen :) terserempaj kat fak kjuruteraan say hi2 k hehe

Ain Zulaikha said...

btul bkn kat situ je kan? tp harap rezeki tu berpanjangan amin...

Ain Zulaikha said...

absolutely true dear :)

Abg Stalker said...

ain keje pe?da bole belanja.yahoo!

LeenNajib said...

hehe. ok sis :) ehh mesti . mane tau kn ;)

ejulz said...

mari sini ejulz kerjakan.. hehehe.. xpe slow2 cari keje k.. Insyaallah ada rezeki ada la tu.. :)

Teacher Koko said...

oh situasi ini sangat benar sekali....

Ain Zulaikha said...

abg stalker: alhamdulillah keje biasa je. hehe mana bole kalo aaron afiq xblanja dlu kihkih

Ain Zulaikha said...

leennajib : insyaAllah :)

Ain Zulaikha said...

ejulz: thanks n to u too gudluck

Ain Zulaikha said...

teacher koko: hi teacher long time no see :) hehe

Munsyi said...

Alhamdulillah dah bekerja. cari pengalaman dulu, dapat offer lagi bagus baru pindah. tapi kena ada pengalaman/ skills baru majikan nak :)

Lowongan kerja IT terbaru said...

Kawan-kawan dari malaysia juga bisa kok, cari kerja di Indon. Jom gabung kita dulu di karir.com

Hanida Moss said...

always happen! setuju sgt yang kita kena bersyukur ape yang ada :)

Liyana Zahim said...

Ain akk rase bisnes butik plg laku skrg.. Ain tanak try? Akk skrg mls da pk kije.. Kije dulu tensi.. Akk bhnti n mnulis je kt umah,,, Heaven woo!

Ujang9897 said...

celah mana dkt fakulti ada muka mcm maher zain..=)

Anonymous said...

sebab tu kena meniaga jadi kaya , lepas tu beli kompeni yang ko minta keje tak dapat tu , ko pecat suma dalam tu lagi2 yang pakai kabel dapat kerja.

nini said...

sangat suka entry ni...hehehe....=D

Anonymous said...

http://cardiffmiller.com/pubs/buyvalium/#pills diazepam valium cheap - valium street value 2011

anak ayah said...

salam ziarah kak ain ^_^

Ain Zulaikha said...

Camne nk jd penulis kak liyana.. ?

Ain Zulaikha said...

Dekat tempat keje sy tu. Kalo bole cleaner pon cam.maher zain. Har har har.

Anonymous said...

Alhamdulillah..takde masalah dpt keje..berkat doa mak bapa..

Lelaki :D said...

Menarik sekali perkongsian ini. Inilah realiti dilema dalam mencari sesuap nasi terutamanya garduan.

Teknik Temuduga