Oct 21, 2017

CARA BAYAR MARA MELALUI KWSP

Kerja aku bayar hutang je dari bulan 8 hari tu.  PTPTN dah selesai dah.  Bukan selesai langsai tapi tukar UJRAH haritu.    Nikmat dia rasa macam baru lepas shopping barang dapur.  Mak-mak je yang paham ni.


Nak dipendekkan cerita...


Lepas settle apply tukar Ujrah haritu, saya pun terus search macam mana nak bayar MARA guna KWSP ni.  Sampai lah jumpa page Kalau Aku Kaya??  .  Terima kasih untuk entry yang super ber-manfaat ni.


Dan ni Step Versi LATEST dari hakak Ain Zulaikha tahun 2017


1. SURAT PERJANJIAN MARA

Dengan berbekalkan nafas2 yang dah banyak kali sedut sebab nak atau tak, kena gak geledah stor cari Surat Perjanjian MARA yang dah berzaman batu mana tah guwe letak T___T , cepat2 lah kita pergi cari.  Alhamdulillah, memang kita ni jenis menyimpan resit2 yang kawan2 hutang  dulu  (nasib baik dakwat dah hilang)  *angkat kening


Apa?? Dah hilang????
Sila isi minyak yang harga naik 5 sen turun 1 sen tiap minggu tu, pergi sendiri pejabat MARA minta copy.  Kalau tak nak tunggu lama sangat, boleh call dulu tanya boleh request awal ker surat tu?  Nanti sampai sana terus ambik je.  Jimat masa. 



2. SKROL TAMAT BELAJAR

Apa itu skrol??  Yang korang naik pentas masa graduasi terima anugerah tu.  Tu bukan lesung batu tau.  Bukan juga hiasan masa bergambar je.  Tu lah skrol sijil tamat belajar.  Hah yang ni mesti dan wajib kena ada.  Kalau tak de macam biasa lah, pergi mohon salinan yang baru dekat tempat korang belajar.  



3. EMEL

Step seterusnya, scan no1 dan no2.  Emel dekat bahagian kawalan kredit.  Kalau tak sure boleh contact office MARA tanya nak berurusan dengan siapa.  Macam saya haritu, saya emel dengan Puan Zafirah dan Puan Shafarina (selepas call MARA).  Very easy, sebab tak yah pergi MARA pun.  

Buat lah ayat best2 sikit dalam emel tu, cakap nak mohon bayar MARA guna KWSP.  Attach sekali dengan salinan no1 dan no 2 tu ya.



3A. FOLLOW UP (Jika tiada respon dalam 30 hari)

Kenapa pentingnya follow up?  Sebab masa saya call diorang aritu, memang diorang laju je respon.  Siap minta resend balik salinan.  Tapi lepas dah send details semua, 30 hari tak de apa-apa jawapan.

Saya pun emel semula, tanya lah macam mana nak tahu permohonan lulus ke tak.

Tak sampai 7 hari, respon dah sampai dekat rumah tawww ^^,



4. SURAT PENYATA BAKI PINJAMAN PENDIDIKAN PELAJAR

Sepatutnya bila korang dah send diorang skrol dan surat perjanjian tu, dalam tempoh 14 hari korang akan dapat dah surat ni, diorang pos ke rumah.  korang akan dapat 2 copy.  1 untuk KWSP dan 1 lagi untuk korang.  Surat ni lah korang kena bawak pergi KWSP nanti.



5. ORIGINAL SKROL, SALINAN SKROL, SURAT PENYATA BAKI (No 4) dan BORANG 

Masa nak pergi KWSP tu, korang bawak semua item macam no 5 ni.  
➤ ORIGINAL SKROL
➤ SALINAN SKROL
➤ SURAT PENYATA BAKI (ORIGINAL)
➤ BORANG (boleh dapat dekat kaunter KWSP / Print online dan isi pen dakwat hitam huruf besar)


Lepas korang dah habis isi borang tu nanti, minta pegawai depan kaunter receptionist tu check.  Kalau korang pergi kaunter KWSP area Kajang tu, nanti korang kena pergi tingkat M dan ambil nombor dekat situ.  
(Tak perlu print penyata KWSP terus beratur dekat kaunter receptionist untuk ambil borang)


Sign sana, cop sini , tak sampai 5 minit pun semua benda dah settle.  Tunggu lah paling lama 21 hari hutang korang akan ditolak dari KWSP.


Make sure duit dalam KWSP tu kena ada lah ya.  Jangan korang buat semua kerja2 ni tapi duit tak de pun dalam KWSP tu kerja gila namanya.


Masa nak mula uruskan semua ni memang nampak susah.  Tapi bila dah nampak flow, sebenarnya senang sangat.  Lagi2 kalau semua dokumen yang kena ada memang dah ada dengan korang.


Harapnya membantu lah ya :)


UPDATE 31/10/2017

Alhamdulillah selesai sudah hutang MARA.  😊

30 komens:

Cik Puan Ena said...

alhamdulillah dah selesai 50%.. cept habis cepat rasa lega..hehe..

Unknown said...

Sya dah try buat hari 2..tapi kwsp ckap kursus yang saya ambil buat pinjaman tu tak sama dgn siji yg sya terima..macm mma ye?

Unknown said...

surat penyata baki pinjaman pendidikan pelajar tu kena mintak dekat ibu pejabat mara je ke. kalau mintak dekat pejabat mara daerah boleh tak.

Unknown said...

hye..dah abis study ehh ain?


ehem ingt sya lagi tk?

Norbaini Mohd Taib said...

Klau de tunggakan mara still blh bayar mlalui kwsp x?

Unknown said...

Boleh

Anonymous said...

kalau tak habis study..takde scrool tu..boleh kew bayar mara guna kwsp

Anonymous said...

Salam akak,

Kalau nk bayar loan mara guna kwsp sikit-sikit boleh?

i.e. statement 30k, tp nak bayar dlm 3k je dlu (2 Tahun kehadapan)

Nti dah stable sikit mmg tak nk guna kwsp untuk bayar mara.

Possible ke akak? Kalau possible maksudnya nk guna kwsp tak semestinya kena settle semua kn?


Terima kasih

Cara Membuat Nutrisi Hidroponik Sederhana said...

infonya membantu sekali, terimakasih banyak

ejulz said...

Alhamdulillah dah habis bayar :)

Ain Zulaikha said...

Ya habibi , sapa pak arab yg duk spam ni

Ain Zulaikha said...

Betul, sokong

Ain Zulaikha said...

Pelik tu, cane boleh tak sama?

Ain Zulaikha said...

Boleh cuba

Ain Zulaikha said...

Hye uchi, dah berusia pun dah ni aha.. ingat2 mana boleh lupa

Ain Zulaikha said...

Boleh cuba tanya MARA dulu

Ain Zulaikha said...

Yup tak semestinya boleh bayar sikit dulu, akak bayar abes sebab baki nak bayar sikit je

Ain Zulaikha said...

Anta tau tak anta telah spam blog cumil saya?

Ain Zulaikha said...

Ini kali ke dua.anta spam blog saya

Ain Zulaikha said...

Ini pula kali ke tiga

Ain Zulaikha said...

Ehhhh ada lagii..

Choimichaela said...

Diam ambil masa berbulan ke?

Unknown said...

Assalamualaikum, lepas dah settle semua kena pergi pejabat MARA tak atau tak perlu? Sebab saya check kat KWSP dah dluluskan tapi kat ebaki masih belum tolak lagi amaun tu. Tq for sharing.

Unknown said...

Saya ingat nak cuba jugak bayar mara guna kwsp

Unknown said...

Saya ingat nak cuba jugak bayar mara guna kwsp

Aida said...

Assalamualaikum. Boleh tak bg contoh surat penyata baki pinjaman pendidikan pelajar tu? Nk tgk format. Haritu guna cara ni yg email pd mara tu. Mara reply penyata boleh amik kat account ebaki masing masing. Surat tu mmg berformat surat bertulis atau sekadar penyata baki pinjaman?

maxail said...

Salam bole tau peratus yg boleh kuar dr kwsp utk byr pnjaman bljr mara..atau boleh keluar smua..rasa xsyok ada hutang :'(

chempakasari said...

kalau saya guarantor pakai kwsp saya tuk langsaikan mara ank saya blh ker

Angga Annisa said...

Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

Detail Kontak Penuh:

Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

TESTIMONI OLEH
Penerima Manfaat: Angga Annisa
Email: {anggaannisa1979@gmail.com}
Twitter: [@AnggaAnnisa1]

SURYANTO SURYANTO said...

Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)