Jun 26, 2010

Tips Bujang : Makan

Sekarang saya nak bagi Tips Bujang untuk makan. Sila baca sampai habis , sesuai untuk lelaki dan perempuan yang duduk di rumah bujang dan berseorangan.


Awak mesti malas masak kalau lapar kan?  Mesti tak tahu nak masak apa.  Padahal dekat dapur macam-macam ada barang untuk di masak.  Sesetengah budak bujang yang duduk dekat hostel , contohnya ada 10 orang dalam rumah tu , semua perut dah berkeroncong , tapi sorang pun ego giler tak nak masak  T_T  .  Dekat sini, saya nak tunjukkan something yang awak boleh masak, tanpa memandang buku resepi dan merasa penat.  Dan juga , mungkin awak bergaduh lepas ni sebab berebut nak masak.

Menu kita hari ini adalah Udang Goreng  ^.^  Semua Mesti Senyum

Bahan-bahan yang perlu adalah



Udang



Serbuk Kunyit


Mentega dan garam [ gambar garam tak yah lah ]



Sebatikan Udang dengan Kunyit, Mentega dan garam sehingga menjadi seperti ini dan biarkan selama 10 minit kalau kebulur sangat  T_T   , manakala 30 minit boleh pergi tengok TV dulu sambil mengumpat pasal Kaka kena kad merah.

Selepas Udang nampak kekuningan , rasa-rasa dah masak, toskan minyak dan angkat.  Letak di dalam pinggan yang bersesuaian .  Kalau tak sabar nak makan angkat terus , jadikan minyak sebagai penambah kolestrol  T_T . [ jangan ikut , jangan ikut ]





Jangan makan udang sahaja , sebab tak kenyang .  Letak kan nasi dan apa-apa sahaja yang boleh menjadi perasa sampingan.  Seperti cili sos dan kicap.  Nasi kat atas ni memang sikit sebab saya yang makan.  

Kemudian , teruskan cara pemakanan anda dengan cara bersila , duduk bersimpuh atau di atas kerusi.  Jangan biasakan makan berdiri .  Kalau kucing awak kacau , cakap Ini makanan orang bujang bukan orang binatang.




Okey , Udang tinggal lagi satu , siapa nak?  cepat-cepat nanti ada orang ambik .




Selamat mencuba . Kepada yang UN-BUJANG juga boleh cuba. 

22 komens:

ak1uNo said...

ni bukan bujang mkn ni..sy bujang xmampu beli udang..huhuhu..

ak1uNo said...

ooo..cmtu ke byk nye nasi u mkn?heheh..tu i dua suap da hbis..hehehe...

AiN Z said...

akiuno : err.. amik lah 5 ketul udang je T_T aslkan dapt merasa.

ye. banyak la tu.

Hafiz Ismi said...

Udang mahal... Xmampu.. haha~

AiN Z said...

haha, tau takpe.. mahal giler beli udang semalam dekat pasar malam. T_T 1/2 kilo rm 8.80

anazeyy said...

hoho... dok bujang mkn udang.... ank org kaye kot.. hehehehe

❤ ~ * cik aidacomei * ~ ❤ said...

boleh goreng udang campur ngan mentega ek? xtau pon..bukan ke die cair dalam minyak tu nnt?

nuyuEna said...

errr..tips yg mudah dan ringkas..leh ikut nih..:)

AiN Z said...

anazeyy : zeyy sayang, hahaha... tau takpe.. tapi takpe.. asalkan masakan simple kan? hahhaa

Gurlinrainbow said...

ahah . adeyh . tetibe lapar lak =_=

AiN Z said...

aidacomei: boleh.. mmg dia cair.. awak perap kan dia lama sikit.. utk pengetahuan, mentega boleh jadikan mknn kite lazat.. nyum2..

AiN Z said...

nuyuena : bleh2, sila :)

gurlinrainbow : hehe, jom masak.. hehe

-telordibasuh- said...

blh x tukar udang ngn ayam hehe..

jojoe said...

ohh... mcm tu ke?

udang sambal and ape 2?

lapa pulak jo tgk nasi tu......

untuk jo x de ke?

Hazwan Arif said...

hoho..seswai utk sy :P

AiN Z said...

telor : boleh.. nak gune ayam lagi sedapp.. nyum2..

AiN Z said...

jojoe : udang sambal apenye? udang goreng lah...

AiN Z said...

Hazwan Arif : ye, selamat cube :)

BuluhPerindu said...

keciknye udang..biasa ku buat umpan pancing je kalau kecik2 gitu..kesian betul ain..meh sini ku belanja makan seafood grade AAA punya..

AiN Z said...

buluhperindu : awak ni mesti orang kaya kan? udang yg kecik ni pun 1 KG dan RM16 lebih.. waaa T__T

Amalina Jo said...

kalau tak mampu udang , ikan kembung pun boleh jd :D

suka baca tips u <3

Schada said...

lapar la pulak..kweik3